Op 22 januari 2021 organiseerde het Vlaamse departement Onderwijs en Vorming en Het Nederlandstalig Genootschap voor Vergelijkende Studiën van Opvoeding en Onderwijs (NGVO) een webinar over de uitdagingen voor het Vlaamse en Nederlandse onderwijs door de coronacrisis.
De coronacrisis dwong scholen om anders te denken en werken, om onderwijs op een andere, vaak innovatieve manier te organiseren. Bestaande sterktes, uitdagingen en knelpunten van ons onderwijssysteem werden daarbij zichtbaar. Tijdens de webinar gingen de sprekers samen met de deelnemers na hoe deze veranderingen een plaats kunnen krijgen in post-coronatijden.
Kon je er niet bij zijn? Vind alle presentaties en een aantal opnames terug:
Keynote COVID and Education: Building resilient and adaptive systems
- Spreker: Tracey Burns - Senior Analyst, OECD's Centre for Educational Research and Innovation
- Presentatie (pdf, 24 p.) (1 MB)
COVID-19 and challenges for educational quality: repairing learning loss and teacher agency
- Spreker: Melanie Ehren - professor in Educational Governance and director of research institute LEARN!, Vrije Universiteit Amsterdam and honorary professor, University College London.
- Presentatie (pdf, 16 p.) (1,6 MB)
Teachers’ readiness for online learning: Ready, set go?
- Sprekers:
- Jo Tondeur - professor, Vrije Universiteit Brussel
- Sarah Howard - Associate Professor of Digital Technologies in Education, University of Wollongong Australia
- Presentatie (pdf, 24 p.) (1,9 MB)
Besturen in coronatijden: meer autonomie of meer sturing voor schoolbesturen?
- Sprekers:
- Dylan Couck, Universiteit Gent
- Wim Timmer, Nederlands ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
- Jan Veringa, adviseur - tot 1 juli 2020 - Nederlands ministerie Onderwijs, Cultuur en wetenschap
Bekijk hier de opname:- Met de inleiding
- Van de voortzetting
- Presentatie stellingen en achtergronden (pdf, 25 p.) (507 kB)
- Presentatie sturing, coördinatie of autonomie? (pdf, 10 p.) (240 kB)
- Presentatie over thema's zoals slagvaardigheid, rechtszekerheid, verantwoordelijkheid, zware inbreuken, gelijkheid en regie (pdf, 30 p.) (629 kB)
Onderwijs tijdens en na corona: wat leerlingen en studenten ons kunnen leren
- Spreker: Sander Van Maercke, Vlaamse Vereniging van Studenten (VVS)
- Presentatie (pdf, 17 p.) (428 kB)
Lesgeven na corona: Een kanteling in het beroep en opleiding van leraren
Onderzoek naar hybride leeromgevingen in de onderbouw VMBO: een reisverslag
- Sprekers:
- Jantien Gerdes, scholengemeenschap Lelystad
- Sui Lin Goei, hogeschool Windesheim
- Presentatie (pdf, 38 p.) (1,1 MB)
Hoe leraren opleiden na corona? Lessons learned: van urgentie naar leerkansen
- Spreker: Ann Martin, Studiegebieddirecteur onderwijs, Odisee
- Presentatie (pdf, 17 p.) (1,7 MB)
Onderwijs ontwikkelen en leraren opleiden in coronatijden: een terugblik
- Spreker: Tijs Rotsaert - Vakgroep Onderwijskunde, Onderzoeksgroep Edumast, UGent
- Presentatie (pdf, 34 p.) (8,3 MB)
Onderwijs in coronatijden: de zoektocht naar aangepast onderwijs tijdens de coronacrisis binnen KS Diest
- Spreker: Luc Peirelinck - directeur KS Diest
- Presentatie (pdf, 7 p.) (763 kB)
Impact van de coronacrisis op het onderwijscurriculum: een praktijkvoorbeeld
- Sprekers:
- Luc Peirelinck - directeur KS Diest
- Herma Jonker en Anneke Smits - Lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT, Hogeschool Windesheim
- Bekijk hier de opname:
- Presentatie (pdf, 20 p.) (1,1 MB)