Heb je zelf, of heeft je kind een beperking?
Bekijk samen met de academie wat ze kan aanpassen en welke hulp je kan krijgen.
Redelijke aanpassingen
- Je krijgt bijvoorbeeld meer tijd of bepaalde hulpmiddelen om een opdracht uit voeren
- De leerkracht gebruikt een aangepaste methode
- Er zijn remediƫrende lessen
- De evaluatie gebeurt in een aangepaste vorm
Als die redelijke aanpassingen je nog onvoldoende ondersteunen, kan je kiezen voor een opleiding op maat.
Een opleiding op maat: 2 mogelijkheden
Gemeenschappelijk curriculum met aangepast lessenrooster
- Je volgt niet alle vakken, maar haalt wel alle doelen. De leerkracht integreert de doelen van de andere vakken in het vak dat je wel volgt.
- Als je geslaagd bent, krijg je het bewijs van competenties of beroepskwalificatie.
Individueel aangepast curriculum
- Samen met de leerkrachten en directeur bekijk je welke doelen haalbaar en relevant zijn. Op basis daarvan tekent de academie voor jou een curriculum op maat uit, waardoor je niet alle vakken moet volgen.
- Op het einde van elke graad ontvang je een leerbewijs.
Voorwaarden
- Of je hebt een IAC-verslag voor toegang tot het buitengewoon onderwijs voor je kind (voor een individueel aangepast curriculum of een gemeenschappelijk curriculum met aangepast lesrooster). Of je hebt een GC-verslag of OV4-verslag voor je kind (enkel voor gemeenschappelijk curriculum met aangepast lesrooster). Vind meer informatie over het verslag voor toegang tot het buitengewoon onderwijs op de pagina voor ouders.
- Of je hebt een overheidsdocument waaruit blijkt dat je erkend bent als persoon met een handicap (op basis van regelgeving van de Vlaamse, Franse of Duitstalige gemeenschap, van de federale regelgeving of buitenlandse regelgeving).
- Of je beschikt over een medisch attest, ondertekend door een arts, psycholoog of lid van een multidisciplinair team erkend door het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap.
Extra informatie
Regelgeving
- Omzendbrief leerlingen specifieke behoeften deeltijds kunstonderwijs (Dko/2014/02)
- Meer informatie over het gemotiveerd verslag dat recht geeft op ondersteuning:
- Decreet basisonderwijs, artikel 16 (25 februari 1997)
- Codex Secundair onderwijs, artikel 352 (17 december 2010)